Рали "Монте Карло" 2024 - трасетата

Сезонът в Световния рали шампионат "чука" на вратата. По традиция, битката за титлите в най-престижното рали първенство в света започва в планините над Монте Карло. През тази година има съществена промяна - центърът и сървизният парк на състезанието са преместени в Гап. Причината - ремонтни дейности в Княжеството, които не позволяват разполагането на състезанието на пристанището в Монако.
Това предвещава серия интересни промени, които ще направят надпреварата още по-интересна. В следващите редове може да се запознаете с характеристиката на скоростните етапи, които са включени в графика на рали "Монте Карло" 2024. Благодарности на Дамян Киров, който подготви перфектно описание, което ще помогне на всеки рали фен да се ориентира в маршрута на емблематичното рали.
За първи път след 2021 година рали Монте Карло се завръща в гр. Гап, разположен в югоизточна Франция, където ще са базирани щабът и сервизният парк, а шейкдаунът, както и повечето от специалните етапи на състезанието, се намират в непосредствена близост до града.
По традиция рали Монте Карло ще бъде открито пред световно известното казино на кралство Монако в четвъртък, 25 януари 2024 г. в 16:52 ч. местно време, като оттам екипажите ще се отправят по 195-километровия преход до първия от двата нощни специални етапа – Sisteron.
В петък и събота етапите на ралито ще бъдат изцяло около гр. Гап, като три различни трасета във всеки от двата дни ще бъдат карани по два пъти. В неделя колоната тръгва на юг, като тя ще премине през още три етапа, но този път само по веднъж. Първият от тях всъщност е трето преминаване по последния от петъчните етапи, а третият е класическият Col de Turini, който през тази година ще бъде в малко по-съкратен вариант спрямо миналата, за да може подиумът на неофициалното награждаване, което ще се проведе за първите три екипажа веднага след етапа, да бъде на самия връх. Както и през 2023 година, Col de Turini ще бъде заключителният за ралито Power Stage.
Рали Монте Карло ще бъде закрито отново пред казиното в Монако с официалната церемония по награждаването, която ще започне в неделя, 28 януари 2024 г. в 16:15 ч. местно време.
СРЯДА, 24.01.2024
Shakedown Gap (3.28 км) – трасето се намира в близост до сервизния парк в гр. Гап и е добре познато на редовните участници. За пръв път то бе използвано през 2016 година, като се караше във всички години до 2020-та, която всъщност е и последната, когато пътят е бил използван до момента.
Погледнато исторически снежната настилка там е по-малко от тази по специалните етапи, а основна отличителна черта на трасето е, че няма нито един обратен завой, каквито, както е добре известно, има в изобилие по останалите пътища.
ЧЕТВЪРТЪК, 25.01.2024
Откриващата рали Монте Карло вечер ще бъде забележителна – с два класически етапа, първият от които е митичният Sisteron. Също така, това е и единственият (макар и най-къс) ден, в който състезанието ще бъде изцяло през нощта.
SS1 Thoard–Saint-Geniez (21.01 км) – 92-рото издание на рали Монте Карло започва с истинска класика – етапът Sisteron, каран на фарове, макар и не в пълните си почти 37 км. Последно той е използван през 2022 година, когато е със сходна на сегашната му дължина от 20.79 км, но тогава се кара в обратна посока на тазгодишната (отново – само в частта между Saint-Geniez и Thoard).
Всъщност, посоката, в която ще се използва през 2024-та (а именно от Thoard към Saint-Geniez и оттам като преход към Sisteron), се кара изключително рядко през годините, като най-скоро това бе през 2018-та (но тогава – в пълните 36.69 км на етапа), а последно преди това – чак през 1979-та.
SS2 Bayons–Bréziers (25.19 км) – този специален етап е класика на рали Монте Карло, но допреди 2014 година не бе каран в продължение на десетилетие. През въпросната 2014-та бяха използвани само няколко километра от сегашния му вариант, а като такъв, какъвто го познаваме днес, бе вкаран за пръв път в маршрута на състезанието през 2017 година, като в същия вариант бе използван още през 2018-та и 2020-та.
Също като през последната година, в която сме го виждали, а именно 2020-та, етапът бе каран само веднъж – отново в четвъртък вечерта и отново като СЕ2. В сравнение с гореописаните три последни години, в които е бил част от маршрута на ралито, през 2024-та Bayons–Bréziers ще бъде само с 300 метра по-къс откъм финала.
Като цяло в него има доста бързи части, но е добре разпознаваем най-вече заради няколкото си последователни и много тесни обратни завои, по-известни като Les Tourniquets, които се намират на около 2 км след старта в посоката, в която ще бъде каран сега, и които са изключително популярни сред феновете. Когато етапът бъде каран вечер, както ще е през тази година, Les Tourniquets са пищно „украсени“ с много фойерверки, а атмосферата е неописуема.
Със своите малко над 25 км Bayons–Bréziers е и най-дългият етап в тазгодишното издание на рали Монте Карло.
ПЕТЪК ,26.01.2024
Петъчният ден предлага микс от класически и сравнително нови за рали Монте Карло етапи. Вторият от тях за първи път ще се кара в обратна посока спрямо тази от предходните години, в които е бил използван, а това означава, че ще бъде напълно непознат за екипажите.
SS3/6 Saint-Léger-les-Mélèzes–La Bâtie-Neuve (16.68 км) – образно казано, можем да разделим периодите, в които този етап е бил използван, на два – класически и модерен.
Класическият вариант, който в повечето години носи името Pont du Fosse, последно е каран през далечната 1983 година и използва около 5 км от сегашното трасе. Модерният вариант на етапа е вкаран за пръв път в маршрута на рали Монте Карло през 2016 година, като оттогава се използва във всяка година до 2020-та (винаги в същата посока като тази от 2024-та), когато е използван за последен път до този момент.
Характерно за етапа е стръмното спускане във втората му част, което започва на около 9 км след старта, като за следващите почти 8 км отрицателната денивелация е малко над 600 метра, което означава, че екипажите ще се спускат с около 80 метра на километър.
SS4/7 Champcella–Saint-Clément-sur-Durance (17.87 км) – етапът е един от новите за ралито, като за първи път бе каран едва през 2020 година. Въпреки това стана известен с огромната катастрофа на естонеца Ойт Танак, който излетя от пътя с над 160 км/ч.
През 2021-ва година етапът бе използван отново (и последно до момента), като малко преди мястото, на което катастрофира Танак, бе поставен изкуствен шикан, за да бъде избегнат подобен инцидент. За тази година той с е около 3 км по-къс спрямо 2020-та и 2021-ва, като е съкратен както от едната, така и от другата му страна. Също така, за първи път ще бъде каран в обратна посока спрямо тази от гореспоменатите две години, така че в този смисъл ще е напълно непознат за екипажите.
Трасето се характеризира с това, че в повечето време е тясно и със стар асфалт. Има няколко бързи, но също така и доста бавни и технични части, където има и обратни завои.
SS5/8 La Bréole–Selonnet (18.31 км) – последният петъчен етап последно е използван през 2021 година в абсолютно същият вариант, какъвто ще бъде и през тази. В годините 2019-та и 2020-та е каран в малко по-различна конфигурация спрямо сега и 2021-ва, но въпреки това първите близо 10 км са еднакви с описаните по-горе години (карани са и в същата посока). На този етап, който бе и откриващ ралито през 2019 година, на един и същи завой отпаднаха Теему Сунинен и Кале Рованпера.
Пътят след старта е доста тесен, неравен и техничен, като има както по-бързи, така и по-бавни завои. До финала широчината на пътя се променя няколко пъти, а бързите части преобладават.
СЪБОТА, 27.01.2024
В събота екипажите ще се сблъскат с две сравнително познати, както и едно напълно ново трасе за сегашното поколение рали пилоти.
SS9/12 Esparron–Oze (18.79 км) – етапът се завръща за първи път в маршрута на рали Монте Карло от 2018-та година насам. Сега е с около 8 км по-къс спрямо тогавашния му вариант, като ще се кара в посоката от тогава.
Интересна подробност за етапа е, че неговите последни около 9 км (в същата посока) бяха използвани в националното френско Rallye Hivernal du Dévoluy 2023, което се проведе в началото на изминалия месец декември, така че пилоти като, например, Николай Грязин и неговия съотборник в отбора на Ситроен Йохан Росел биха имали леко преимущество пред съперниците си във WRC2, тъй като те взеха участие в това състезание.
SS10/13 Les Nonières–Chichilianne (20.04 км) – това е напълно ново скоростно изпитание за настоящото поколение рали пилоти. Етапът е използван в маршрута на рали Монте Карло в едва три издания на състезанието – през 1995, 1996 и 1997 година, като само в последната от тях се кара в посоката, в която ще бъде използван и през 2024 година.
Трасето е много технично, особено в средната си част, но спускането към финала определено ще вдигне средната скорост.
SS11/14 Pellafol–Agnières-en-Dévoluy (21.37 км) – както може правилно да се предположи взимайки предвид името на етапа, той също е част от френското национално Rallye Hivernal du Dévoluy и също като при SS9/12 Esparron–Oze около 9 км от него (в същата посока) бяха използвани в края на 2023 година във въпросното състезание.
Иначе през по-голямата му част или в други случаи – през целия етап (но винаги в обратна на тазгодишната посока) бе карано на рали Монте Карло 2017, 2018, 2019 и 2021.
Преди това (но в същата на сегашната посока) най-техничните 4 и половина километра са били използвани още през 1984, 1985, 1987 и 1990 година, което означава, че сега етапът ще бъде практически нов за екипажите.
НЕДЕЛЯ, 28.01.2024
Въпреки само трите си етапа, неделният ден няма да разочарова нито състезателите, нито публиката. Първото от трите му трасета ще се кара за трети път в тазгодишното издание на ралито, а другите две – само по веднъж. Вторият етап представлява напълно ново изпитание за екипажите (или ако не друго, то поне посоката, в която ще се кара), а третият е абсолютната класика Col de Turini.
SS15 La Bréole–Selonnet (18.31 км) – както стана ясно, това ще бъде общо третото преминаване през последния от трите петъчни етапа, като това трасе ще бъде и единственото в рали Монте Карло 2024, през което ще бъде преминато три пъти.
SS16 Digne-les-Bains–Chaudon-Norante (19.01 км) – още едно, може да се каже, напълно ново скоростно изпитание за текущото поколение рали пилоти. Етапът за последно е използван преди 9 години – през 2015-та, но в обратна на сегашната посока и то на фарове, като за последен път е каран в същата на тазгодишната посока през далечната 1997-ма (тогава под името Digne). Като цяло етапът е голяма класика на рали Монте Карло, тъй като е използван през почти всички от 90-те години, както и в началото и в края на 80-те, през 70-те и т.н, а през този век, преди 2024-та и освен през спомената 2015-та, е каран още само през 2000 година.
Две трети от етапа в посоката му през тази година ще бъдат карани на изкачване, където се намират и 12 от 16-те му обратни завоя.
SS17 La Bollène-Vésubie–Col de Turini (14.80 км) – този специален етап няма нужда от представяне…
Интересно е, че въпреки това, че е абсолютна класика, през миналата година организаторите съумяха да направят много положителна промяна, залагайки на изцяло нови и много тесни начални 3.35 км, които допреди това не бяха карани никога. Същият тесен път ще бъде използван и тази година, след което в La Bollène-Vésubie екипажите ще се включат в класическото трасе, водещо към Col de Turini.
Етапът е изцяло на изкачване, като денивелацията от старта до финала е малко над 1000 метра, което, за почти 15-те му километра дължина, е равно на изкачване от около 70 метра на километър.
La Bollène-Vésubie–Col de Turini ще бъде Power Stage-ът на рали Монте Карло за втори пореден път (и общо за трети, тъй като беше такъв и през 2017 година, но тогава – в по-дълъг вариант спрямо последните два), на който по традиция ще бъдат раздадени допълнителните бонус точки за най-бързите екипажи в етапа.
Състезателните километри на 92-рото рали Монте Карло 2024 са 324.44 км, а преходите – 1325.45 км, което прави обща дистанция от 1649.89 км. Специалните етапи са само 19.66% от целия маршрут, което е доста по-малко от неписаното правило дължината на етапите да е около 30% от цялостната дистанция, но както се казва в автомобилните среди: „Все пак това е Монте Карло…“