28 януари, 2024

Четири неща, които научихме и едно, което не от рали „Монте Карло“

Първият кръг от сезон 2024 в Световният рали шампионат завърши преди броени часове. Битката по техничните отсечки в Южна Франция беше епична и показа, че потенциалът  за истинско моторспорт зрелище е налице. В генералното класиране битката беше напрегната до последния метър. Със силна атака в последния ден, Йоан Росел подпечата втория си пореден триумф в поддържащия шампионат WRC 2 в Монте Карло, изпреварвайки Пепе Лопез и Николай Грязин.

Тиери Нювил с ранно предимство в борбата за титлата

Изненадващо или не, Тиери Нювил и Мартин Видаге спечелиха откриващия кръг на Световния рали шампионат за сезон 2024 – рали „Монте Карло“. Това е втора победа за Нювил в това състезание след успеха през 2020-та година. В началото на ралито не изглеждаше, че белгийците ще имат сили да се справят с конкурентите си от Toyota Gazoo Racing. За това не помагаха и ранните проблеми с автомобилите на Hyundai, за които споделиха Нювил и Танак в края на първите нощни етапи в четвъртък.

С убийствено темпо в различни етапи в следващите два дни, белгиецът показа, че няма намерение да се отказва от битката. Автомобилът на Hyundai му даваше необходимото да атакува, а темпото на временният лидер Евънс изчезна. Амбицията на Себастиен Ожие за десета победа в легендарното състезание бе достатъчно силна, за да затрудни максимално Нювил и Видаге, но и той не успя да спре белгийското дуо на корейския производител.

Екипажът на Hyundai събра максимален брой точки от първия кръг и влиза като основен фаворит за титлата. Предстоят обаче още много ралита, в които Нювил трябва да покаже, че е изчистил непредизвиканите грешки, които често го спъват в борбата за шампионата. Hyundai пък трябва да докаже, че е успял да реши хроничните слабости на автомобила си, за да даде максимално поле за изява на своите екипажи.

Битката в WRC 2 бе изключителна – на моменти дори по-вълнуваща от тази при „големите“

Трибоят за победата в WRC 2 бе на моменти дори по-интересен от битката в генералното класиране на рали „Монте Карло“. Йоан Росел, Пепе Лопез и Николай Грязин, който дебютира с българския флаг на колата си, си спретнаха такова „меле“, че надали някой е предполагал как може да завърши то.

В четвъртък вечер Лопез показа на всички, че може да изненада неприятно съотборниците в Citroen записвайки феноменално време в откриващия състезанието етап. Втората отсечка на ралито потвърди неговата заявка с ново най-бързо време.

В първият етап за петъчния ден темпото му спадна, но бързо се окопити. Грязин и Росел натискаха. Тримата пилоти си разменяха топ времена през петъчния и съботния ден. Водачите се сменяха – ту Грязин повеждаше, ту Лопез отговаряше. Росел изглеждаше, че се е примирил, но в последните съботни етапи успя да се доближи максимално до лидерите. С инфарктна атака в последната отсечка за деня, Грязин успя да поеме водачеството с едва 2 десети пред Лопез.

Но крайната дума имаше Росел –две етапни победи от три възможни (едно равно време с Лопез) в Неделя му гарантираха втора победа в рали „Монте Карло“ и възможността да оглави шампионата в WRC 2.

Да влезеш в елитния клуб на WRC е почти невъзможно

Шампионът в WRC 2 от миналия сезон Андреас Микелсен се завърна с автомобил от най-високата категория. Резултатите му обаче показаха, че е изключително трудно, почти невъзможно, да се сбориш с пилотите, които са окупирали върха в най-силната категория в ралитата.

Микелсен няма никакъв опит с автомобил Рали1, въпреки че има победи във WRC с предишни категории топ автомобили.

На няколко пъти той сподели пред репортерите, че е шокиран от възможностите на топ автомобилите в шампионата. Всичко това идва да покаже колко е трудно за един състезател да достигне максималните им възможности в кратки срокове.

Всяка минута вън от топ автомобилите в шампионата те отдалечава от възможността да се бориш за нещо повече от призово класиране.

Всичко това идва да покаже няколко неща – първо, колко бързи всъщност са топ състезателите в шампионата и колко е трудно за някой млад талант да покаже необходимото, за да получи доверието на някой от топ отборите.

За да започнеш да се бориш за подиумите трябва да получиш поне 2 години доверие и неограничен кредит за грешки, за да успееш да се доближиш до върха. Дали някой може да си гарантира такива финанси и благоразположение от страна на някой отбор – трудно е да се каже.

Това повдига въпроса и за структурата и бъдещето на шампионата – дали той трябва да продължи да бъде запазена територия за 9-10 топ състезателя или да се намери вариант, в който повече екипажи да имат възможност да се сборят за челните места.

Индикациите са, че FIA мисли сериозно по този въпрос – дали обаче ще го измисли, предстои да видим.

Евънс и Танак трябва да надскочат себе си, за да са в борбата за титлата

Двама пилоти изненадаха неприятно с представянето си. Рали „Монте Карло“ започна блестящо за Елфин Евънс и Скот Мартин, които поведоха с 15 секунди в генералното класиране след двата нощни етапа в четвъртък.

В петъчния ден, състезателите на Toyota Gazoo Racing контролираха надпреварата, въпреки че преднината им се стопи до 4,5 секунди след изминаването на шестте отсечки предвидени в програмата.

До средата на съботните етапи, Евънс бе загубил лидерството, а надеждите за победа се изпариха окончателно в края на деня.

Да, Евънс имаше с хибридната си система, но през по-голямата част от деня темпото му просто изчезна. Неприятното в случая е, че това не се случва за първи път и ако иска да се бори за титлата, Елфин ще трябва бързо да намери причината за това.

Друг от водещите пилоти – Ойт Танак, също започна обещаващо. Второто време в откриващата отсечка даде надежди, че естонецът бързо ще се върне в челото на класирането.

Нетипична, за пилот с неговият  опит, грешка още в първата отсечка в петък го остави далеч от лидерите в рали „Монте Карло“.

През цялото рали, той не успяваше да се „закрепи“ за тримата лидери и с равномерно каране се примери с четвъртото място в рали „Монте Карло“.

Все по-далеч е страхотното темпо, което той налагаше в състезанията, които печелеше. Дали той ще успее да реши бързо предизвикателствата пред себе си и ще притесни съотборника си в Hyundai Motorsport предстои да разберем.

Първият шанс за това е скоро, едва след няколко седмици в Швеция – състезание, което Танак спечели през миналата година.

Колко бърз автомобил е Toyota GR Yaris Rally2?

Рали „Монте Карло“ се очакваше с огромен интерес и заради дебюта на най-новия член на Rally2 класът – Toyota GR Yaris.

Първият представител на този клас с 3-цилиндров двигател премина през сериозна тестова програма и представянето му трябваше да покаже дали това авангардно решение на Toyota е оправдано.

Японската марка заложи на частни отбори, които да представят марката, избягвайки включване със заводски отбор във WRC 2.

Сами Паяри, Стефан Лефевър, Браян Буфие и Нил Соланс трябваше да разкрият качествата на новата машина по техничните отсечки на ралито.

Трудно е да съдим за истинските качества на GR Yaris Rally2 от представянето на екипажите в рали „Монте Карло“, тъй като ралито е изключително специфично, дори и без традиционните сняг и лед. Но е факт, че състезаващите се с новата японска бегачка, бяха далеч от лидерите в WRC 2.

Citroen и Skoda окупираха първите три позиции, а най-добре представилият се екипаж с Toyota е този на Сами Паяри и Ени Малконен. Финландците завършиха на пето място с изоставане от малко под пет минути.

Дали това изоставане се дължи основно на малкия опит на Паяри по отсечките край Гап и Монако или в Toyota сериозно трябва да поработят над най-новото си творение, предстои да разберем.

Трудно е да си представим, че екипът изградил Yaris Rally 1 няма да успее да направи още една конкурентна машина, но в света на ралитата няма нищо сигурно.

Ще наблюдаваме с интерес развитието на автомобила и резултатите, които той ще постига по трасетата на световните и европейски ралита.