22 януари, 2024

Шест емблематични състезания на Тодор Славов

На днешната дата (22 януари) Тодор Славов трябваше да празнува своя 40-ти рожден ден. В близо десетгодишната си кариера, напусналият ни прекалено рано български пилот, имаше много състезания, в които демонстрира по удивителен начин своите качества и умения. За да почетем неговата памет в днешния ден се връщаме към шест състезания, в които той доказа по недвусмислен начин своя талант.

Рали „Хеброс“ 2005

В едва третото си рали състезание Тодор, заедно със своя навигатор Добрин Борисов, успя да спечели и първата си победа. Рали „Хеброс“ 2005 ще се запомни с изключително тежките условия, които посрещнаха участниците в ралито.

Още в началото на първия състезателен ден, проливният дъжд наводни трасетата над Пещера, правейки ги изключително коварни. В  този ден, всички разбраха, че пилотирането в дъжда е силата на Тодор. Въпреки, че неговата Opel Corsa GSi отстъпваше сериозно на по-силните автомобили на конкурентите в класа, Тошко поведе класирането в N2. Той методично увеличаваше своята преднина пред лидерите в шампионата Емил Денев и Валентин Бонев, като в края на деня имаше аванс от близо 2 минути пред тях.

Заради мащабните наводнения, които проливните дъждове причиниха в населените места около състезанието, организаторите решиха, че вторият състезателен ден няма да се проведе. Това означаваше, че Тодор записва първата си победа в рали състезание, но по-важното – показа на фенове и специалисти, че скоро всички ще трябва да се съобразяват с него.

Рали „Хеброс“ 2006

Емблематичното пловдивско състезание винаги е било любимо на Тодор. Бързите и технични пътища над Пловдив и Пещера перфектно пасваха на атрактивния стил на Славов. Няколко седмици, след като спечели първата си победа за сезона в клас N3 в рали „България“, Тодор и Добромир Филипов стартират с високи очаквания в петия кръг от шампионата.

Скорошните ремонти на отсечките край Пещера правят трасета изключително мръсни и прашни, което в комбинация с бързите завои и високите скорости ги превръщат в изключително сложни за преодоляване.

Техническите проблеми със спирачките, които тормозят екипажа на Булбет рали тим по-рано през сезона са вече решени и за първи път Славов и Филипов могат да разчитат на пълния потенциал на тяхното Renault Clio Sport.  

В чудовищната конкуренция, която се е заформила през годината в класа, битката между Тодор, Пламен Стайков, Йордан Атанасов, Петър Гьошев и останалите състезатели е изключително атрактивна.

Стайков е по-бърз на по-късите и рискови отсечки над Пловдив, но Славов компенсира и трупа аванс в дългите и прашни етапи край Пещера. В крайна сметка, Тодор и Добромир печелят втората си победа в класа за годината, а представянето им е толкова силно, че завършват на десето място в генералното класиране, често „прескачайки“ по-силни автомобили в отделните етапи.

Рали „Сливен“ 2008

Тодор вече има сезон зад гърба си с новото Renault Clio R3, но в средата на 2008 година получава ъпгрейд на електрониката и очакването на своята машина. Въпреки това, Clio-то е далеч от качествата на автомобилите на лидерите в шампионата. Факт, който обаче никога не е спирал Тодор да извлича повече от това, с което разполага неговата машина.

Още в рали „България“, Тодор и Добромир Филипов впечатляват фенове и специалисти завършвайки на седмо място в генералното класиране.

Но най-доброто е запазено за любимото рали на Тодор – „Сливен“. Техничните отсечки в Сливенския Балкан винаги са били по вкуса на талантливия роден пилот.

Още от старта на ралито, темпото на Тодор е изключително. Той е в челото на надпреварата от самото начало, а след като записва впечатляващо трето време в класическата отсечка „Стара река“, той се изкачва и до третото място в генералното класиране.

С още силни резултати в отделните отсечки, включително едно второ място в ултра бързата отсечка „Кипилово“, Тодор и Добромир Филипов успяват да задържат зад себе си Ясен Попов и Никола Попов, стъпвайки за първи път в кариерите си на подиума в рали състезание.

Тодор и Добромир печелят и купата на името на загиналия година по-рано в същото състезание легендарен украински пилот Андрий Александров.

Рали „Делта Хърватска“ 2009

След отличния сезон 2008, отборът на Булбет рали тим решава, че е време Тодор и Добромир да направят своите първи сериозни международни участия.

Изборът е направен – програма в Европейския рали шампионат и преследване на титлата при автомобилите с един двигателен мост.

Българите печелят в рали „Миле Миля“, но отпадат в рали „Босфора“ заради гръмнал мотор на тяхното Renault Clio R3 Maxi.

Времето до следващия старт в рали „Делта Хърватска“ е малко, финансите вече са намалели драстично, а на всичкото отгоре от Рено Спорт не изпращат специалните лагери за новия двигател, които гарантират точната му работа.

Това принуждава Тодор да използва едва 60% от възможностите на своя мотор, което веднага го дръпва назад в класирането и дава сериозен шанс на основния му конкурент Антонин Тлустяк да запише лесна победа.

В края на състезанието обаче идва неочаквана помощ. Над Загреб и околностите се излива пороен дъжд, който наводнява отсечките. Виждайки възможност за атака, Тодор рискува и започва да използва пълния потенциал на своя автомобил в последните три етапа на ралито.

Само в рамките на тези отсечки, Тодор и Добромир избиват преднината на Тлустяк (над 30 секунди), измъквайки победата в състезанието.

Темпото на българите е толкова силно, че те записват две пети и едно четвърто място в генералното класиране на рали „Делта Хърватска“.

Виждайки резултатите на Славов и Филипов, италианският пилот Андреа Торляско заявява – „Ти си чудовище на дъжд“.

WRC Рали „България“ 2010

Първото домакинство на България на кръг от Световния рали шампионат се очакваше с огромен интерес от страна на родините фенове. У нас щяха да пристигнат легенди на спорта като Себастиен Льоб, Мико Хирвонен, Яри-Мати Латвала, Дани Сордо, Себастиен Ожие. Но освен това, български екипаж участваше в шампионата – Тодор Славов и Добромир Филипов бяха записани сред екипажите в Junior WRC.

Българите вече бяха направили един добър старт – четвърто място в рали „Турция“. Бяха записали първи точки и дори етапна победа срещу доста по-добре обезпечените от финансова и техническа гледна точка техни съперници.

Затова очакванията към Тодор и Добромир бяха големи. А те не разочароваха. Още в първия етап на ралито постигнаха време, което бе впечатляващо – четвърто сред съперниците им от JWRC, които разчитаха на много по-бързите автомобили Super 1600. Спрямо българските конкуренти, нещата изглеждаха още по-изненадващо – Тодор бе на едва 9 сек. след Димитър Илиев и Ясен Попов, както и на две секунди след Крум Дончев. И всичко това на отсечка, която бе дълга близо 32 километра!

Въпреки спуканата гума в началото на втория ден, проблемите със спирачките и наказание за превишено време в сервиза, Тодор и Добромир записаха първия си подиум в кръг от Junior WRC. Двамата завършиха трети, като успяха да спечелят и двете преминавания през отсечката „Славовица“ в третия ден на ралито.

В края на годината, българският екипаж ще донесе и най-големият успех за родния автомобилен спорт, завършвайки на трето място в крайното класиране на Световния рали шампионат за млади пилоти. Това стана факт след рали „Каталуня“, на което Тодор и Добромир записват второ място в Junior WRC  и четиринадесето в генералното класиране.

Рали „Босфор“ 2011

Въпреки, че в България няма макадамови състезания, Тодор винаги е обичал тази настилка. След изключителният успех през сезон 2010, очакванията, че ще се намерят партньори, които да подкрепят Славов и Филипов, за да направят крачка нагоре в кариерата си са големи. Уви, това не се случва.

С останалите части и гуми от предната година, екипажът на Булбет рали тим, решава да направи ограничена програма в Европейския рали шампионат, стартирайки в рали „България“, рали „Босфор“ и рали „Барум“.

Турското състезание се превръща в едно от любимите на Тодор заради бързите отсечки и не толкова тежкия макадам край Истанбул.

В първите етапи на надпреварата, Тодор и Добромир загубиха време зад по-бавен екипаж, който организаторите поставиха пред българите в стартовия лист. Прахта вдигана от италианеца Верняно попречи на екипажа на Булбет рали тим да покаже най-доброто от себе си при първото завъртане на отсечките, но веднага след това темпото се промени.

Тодор и Добромир започнаха да постигат времена в топ 10 на състезанието, които ги придвижиха напред в генералното класиране.

Целта беше един от най-силните турски пилоти – Фатих Кара. Със стабилно, атрактивно и много бързо каране, Тодор и Добромир завършиха рали „Босфор“ на впечатляващото девето място в генералното класиране, побеждавайки Кара, както и много други състезатели с много по-силни автомобили.

 Двамата бяха най-бързият екипаж с автомобил с един двигателен мост, а впечатлен от темпото им остана дори Симон Жан-Жозеф, който бе консултант на турската състезателка Буржу Четинкая. Французинът не можеше да повярва в какво състояние бяха гумите на Славов и как той успява да постигне такива времена по етапите.

Тодор разчиташе на гуми от миналата година, които бе използвал в рали „Каталуня“, а Жозеф просто каза – „В нормалния рали свят, гуми за макадам втора употреба – няма“.

В кариерата на Тодор Славов има много състезания, в които той е оставял съперници и фенове с отворена уста. Не са едно и две емблематичните минавания, които са карали зрителите да пощуряват. Уви, съдбата бе решила, че няма да видим Тодор в големите шампионати с конкурентен автомобил, с който да се бори за титлите.

Въпреки това, големият наш талант ще остане завинаги в сърцата на своите почитатели, а уважението, което получаваше приживе от големите в този спорт ще се помни винаги.