10 февруари, 2024

Рали "Швеция" 2024 - трасетата

Едва три седмици след изключително интересното откриване на сезона в Световния рали шампионат с рали „Монте Карло“ е време за ново предизвикателство – снежното рали „Швеция“. Eдинствената надпревара в календара на WRC, която се провежда на сняг и лед, е една от любимите на екипажите – равнинните отсечки, изпълнени с бързи и среднобързи завои, дават възможност за развиване на страхотни скорости. Сцеплението, благодарение на използваните само в това рали гуми с шипове, е изключително. Дори по-високо от това на асфалт.

Сезон 2024 ще е третият поред, в който рали „Швеция“ ще бъде с център, разположения в Източна Швеция, град Умеа. Той е с население от близо 90 000 души и както видяхме в последните три години, предоставя отлични условия за провеждане на състезание от такъв ранг.

Както спомена в едно от живите предавания на Rally.tv известният рали специалист Джулиън Портър – „Умеа е достатъчно голям, за да предложи необходимото за настаняване на рали от световния шампионат, но достатъчно малък, за да не се „изгуби“ подобно събитие сред живота на града“.

Освен домакин на кръг от WRC, Умеа може да се похвали и с образователни и културни институции. Известен е музеят Вастерботенс, който е от отворен тип и представлява съвскупност от исторически сгради от цялата област.

Както отбелязахме, Умеа ще бъде домакин на шведското рали от Световния рали шампионат за трети път. Въпреки, че се лиши от традиционните си отсечки и исторически места, като „Colin’s Crest”, рали „Швеция“ трябваше да намери решение на хроничните проблеми в последните години с липсата на сняг.

Релокирането в по-северен район бе единственото логично решение и така Умеа се превърна в новия център на ралито.

Рали спорта не е непознат в този регион. Тук се провежда и кръг от националния шампионат на Швеция – рали „Ванас“, като голяма част от отсечките са включени в графика на WRC състезанието.

Но нека да обърнем внимание към тазгодишния график на рали “Швеция”- втори кръг от Световния рали шампионат за сезон 2024.

Четвъртък, 15 февруари

Шейкдаун, Хекмарк  (5,42 км.)

Традиционно за кръговете от WRC, Четвъртък е денят, в който се провежда шейкдаун. Трасето на тренировъчния за екипажите етап, в който имат възможност да направят проверка на своите автомобили и да потърсят перфектните настройки за предстоящия уикенд, е почти идентично на това от сезон 2023.

Бърз етап с плавни завои и равнинен терен – така най-общо може да се характеризира шейкдауна на рали „Швеция“. Пътят не е много широк, на места е и относително тесен.

СЕ 1 / 8 „Умеа Спринт“ (5,16 км.)

Рали „Швеция“ ще стартира още в четвъртък вечер с етапа „Умеа Спринт“. Етапът се утвърди като традиционна част от графика на снежното рали, като се използва във всички издания на състезанието, откакто той се премести от традиционната си локация - Торсби.

Отсечката се намира в близост до сервизния парк и центъра на състезанието, както и до един от жилищните райони на Умеа, което го прави изключително популярен сред феновете.

Откриването и награждаването на рали „Швеция“ също е на броени метри от трасето на откриващата отсечка.

Първият специален етап се характеризира с относително тесен и техничен път, а в последната си част, т.нар. „The Red Barn Area“, край пътя има високи преспи, в които екипажите могат да подпират автомобилите си, запазвайки по-висока скорост. Тези преспи, които са известни още и като „снежни банки“, обаче могат да бъдат доста коварни. Помним как Елфин Евънс имаше сериозни проблеми при съприкосновението си с една от тях, завой преди края на този етап, който тогава бе малко по-дълъг от тазгодишната си конфигурация.

Петък, 17 февруари

СЕ 2/5 „#42 Братби“ (10,76 км.)

Петъчният ден ще започне с преминаването на етапа „#42 Братби“. Трасето на отсечката е напълно идентично с това от предишната година и малко по-дълго в сравнение с това от 2022-ра.

В миналогодишното издание на ралито стана известна с изключителното темпо и резултати, които постигна Крейг Брийн. Благодарение силното си време при второто си преминаване през него, Брийн успя и да поведе в състезанието.

В едно от интервютата си на финала на отсечката Брийн се пошегува, че е редно да бъде определен за „Кмет на Братби“.

За съжаление, Крейг вече не е сред нас, след нелепия инцидент, в който загуби живота си преди миналогодишното рали „Хърватска“.

Организаторите са добавили състезателния номер на Брийн към името на етапа, почитайки паметта на ирландския пилот.

Отсечката ще се преминава два пъти в петъчния ден.

СЕ 3/6 „Норби“ (12,36 км.)

Етапът ще са кара два пъти във втория състезателен ден на рали „Швеция“ 2024. Въпреки, че запазва името си от предишния сезон, трасето на „Норби“ търпи промени за тазгодишното издание.

Първите 3,5 км. са напълно идентични с тези от 2023-та година, но за този сезон състезателите карат по напълно нов път след първия по-сериозен разклон.

Отсечката предлага на екипажите доста бързи и плавни завои, а средната  ѝ част, която ще се използва за първи път включва и няколкото доста дълги прави, в които автомобилите ще развият максимална скорост.

Последните 2 км. също се характеризират с бързи и среднобързи завои, като на финала средната скорост се очаква да бъде една от най-високите в ралито.

През миналата година „Норби“ се е използвал в програмата на съботния ден, а постигната средна скорост от Тиери Нювил, победител при първото преминаване, е била внушителните 141 км/ч.

СЕ 4/7 „Флода“ (28,25 км.)

Специален етап „Флода“ е най-дългият в тазгодишния график на рали „Швеция“. Трасето е напълно идентично с това от миналата година, предлагайки както бързи, така и технични завои на участниците.

Въпреки това, средната скорост постигната от победителите в отсечката при първо и второ минаване Брийн и Нювил е висока – над 139 км/ч.

През 2023-та година етапът се е карал като средна отсечка в съботната „врътка“, а през тази ще е последна преди обедния сервиз и предпоследна за деня.

Надпреварата за петък ще завърши с второ преминаване през „Умеа Спринт“.

Събота, 17 февруари

СЕ 9/12 „Ванас” (15.65 км.)

Скоростен етап „Ванас“ дебютира в програмата на рали „Швеция“. Части от трасето са ползвани от регионалното рали „Ванас“, за което споделихме по-горе в материала, но не повтаря напълно конфигурацията от 2023-та година.

Най-близо до тазгодишната отсечка е варианта от 2004-та година, който е малко по-къс и със съвсем дребни различия в средната си част. На практика, надали има екипаж в колоната, който ще има познания за този етап.

Непознатото трасе ще направи отсечката изключително интересна и ще даде допълнителни предизвикателства пред екипажите, които ще трябва да направят чисто нови записки, без да имат възможността да ползват стара база с данни.

СЕ 10/13 „Сарсйолиден“ (14.24 км.)

Отсечката се превръща в традиционна част от маршрута на рали „Швеция“, като е използвана през 2022 и 2023 година. Конфигурацията е напълно идентична през годините и се запазва и през този сезон.

Етапът е каран през петъчния ден в рали „Швеция“ 2023 и може да се каже, че е един от по-техничните в графика. Средната скорост е „едва“ 131 км/ч.

През миналия сезон най-добри времена в „Сарсйолиден“ са записали Кале Рованпера при първото преминаване и Крейг Брийн при второто.

СЕ 11/14 „Бюгдсилюм“ (28.06 км.)

В по-голямата си част скоростен етап „Бюгдсилюм“ е използван през сезон 2022 под името „Ботсмарк“.  В тазгодишната си конфигурация, отсечката е скъсена откъм старта (стартира на 8,75 км. от стария старт), а последните 14 км. са нови и не са използвани до момента в състезанието.

Това е втората най-дълга отсечка в рали „Швеция“ 2024 – малко над 28 километра и ще предложи относително технично трасе на екипажите.

СЕ 15/18 „Умеа“ (10.08 км.)

Съботният ден ще приключи със скоростен етап „Умеа“. Отсечката е класическа за новата локация на рали „Швеция“. Освен в края на третия ден от надпреварата, „Умеа“ ще бъде и Power Stage в неделя, на който ще се раздадат бонус точки.

Трасето е изключително познато на екипажите, защото е карано в същата конфигурация през миналата година.

Също така, последните 5 километра използват абсолютно същия път като „Умеа Спринт“ и вече ще бъдат преминати два пъти по-рано през уикенда.

Това ще ги направи доста по-предизвикателни за екипажите, тъй като вероятно ще има изравяне и коловози, а ако снежната покривка не е достатъчна, може би ще се покаже и макадам, който ще бъде пагубен за гумите с шипове, с които ще бъдат оборудвани автомобилите в това рали.

Неделя, 18 февруари

СЕ 16/17 „Вастервик“ (25.50 км.)

Двойното преминаване на „Вастервик“ ще е ключово за класирането в неделния ден или т.нар. „Супер неделя“, която залегна в новата точкова система прилагана в Световния рали шампионат.

Интересното за този етап е, че части от него са използвани в две други скоростни отсечки от програмата на рали „Швеция“ 2023 – СЕ 11/14 „Савар“ и СЕ 16/17 „Вастервик“, но никога заедно.

Средната скорост през миналата година е била 125 км/ч., което означава, че екипажите ще преминат през по-техничен етап.

През 2023-та година, при второто преминаване на „Савар“, Ойт Танак успя да вземе водачеството в рали „Швеция“ и да го задържи до финала, записвайки първата от общо две победи през сезона.

Всички се надяваме, че рали „Швеция“ 2024 ще предложи отлични снежни условия на участващите екипажи, а акцента в предварителния стартов списък е завръщането на двукратните световни шампиони Кале Рованпера и Йоне Халтунен в шампионата.

През този сезон, Рованпера ще запише ограничена програма от шест старта и със сигурност ще бъде основния фаворит за победата, тъй като освен скоростта, с която разполага ще има и отлична стартова позиция за петъчния ден – в дъното на колоната от Rally1 автомобили.

Метеорологичната прогноза сочи по-меко време в дните на състезанието (-4 до -1 градуса). В седмицата преди това обаче, живакът ще падне до минус 16-18 градуса, което гарантира, че ледът и снегът по трасетата ще се запазят. Това ще предложи условия близки до перфектните за екипажите - гаранция за поредното вълнуващо състезание от Световния рали шампионат.